De IJtunnel in Amsterdam, een belangrijke verbinding tussen het centrum en de noordkant van de stad ging voor 8 weken lang dicht voor vrachtwagens en personenauto’s in verband met werkzaamheden.Tot 3 september mochten er alleen bussen, taxi’s en hulpdiensten door de tunnel. MBS Group was gevraagd om de veiligheid te waarborgen tijdens de werkzaamheden in de werkbuis, maar ook om stand-by te staan met een 1e response team in geval van een calamiteit in de verkeersbuis.

De 45 jaar oude tunnel, de oudste van Amsterdam, kreeg tijdens deze renovatie onder meer zes extra nooddeuren, 71 extra vloeistofafvoerputten, stroever afvalt en een uitbreiding van het ventilatiesysteem dit om te voldoen aan de nieuwe regelgeving. Hiervoor ging de gehele tunnel op de schop en werden vluchtwegen gedeeltelijk afgesloten. Hier voor werden dan extra brandwachten ingezet om de veiligheid van de tunnel gebruikers toch te waarborgen, en om bij een eventuele calamiteit snel te kunnen ingrijpen.

Één tunnelbuis

Tijdens de werkzaamheden bleef één tunnelbuis open voor openbaar vervoer, hulpdiensten met zwaailicht en sirene, taxi’s en touringcars. Om de veiligheidsrisico’s zo veel mogelijk te beperken, werden de voertuigen gedoseerd de tunnelbuis ingelaten en kregen alle buschauffeurs instructies over hoe ze moeten handelen bij incidenten. Buiten dit stonden er 24/7 een 1e respons team van MBS Group stand-by om snel te kunnen ingrijpen en om een beginnende brand snel te kunnen blussen.